February 2011

Leaving Perth, Margaret River here we come!

Da har vi i grunn faat nok av Perth, baade paa grunn av alt for mange mennesker og altfor varmt vaer, vi trenger kyst og ikke storby :)

Saa vi setter kursen sorover (vekk fra flommene og syklonene) nedover kysten fra Perth. Vi har ogsaa skaffet oss et wwoofing sted (frivillig arbeid mot kost og losji paa organiske farmer) i omraadet, de hortes veldig sote og hyggelige ut paa telefonene, saa vi tar oss iallefall en tur dit.

Det er mulig at det blir en del daarlige internett og telefonforbindelser framover, saa jeg lover aa gi livstegn fra meg naar jeg har mulighet, men hvis dere ikke horer noe saa er mest sannsynlig alt bra! :)

Posted by lenebli 09:16 Archived in Australia Comments (2)

Centre for disease control

overcast 33 °C

Jada, men, altså, kanskje... nei! Toget går ikke på søndag heller, så etter mye om og men har vi fått booka et par relativt billige flybilletter til i morgen kveld. Problemet er jo at alle de som skulle ha tatt toget i vår retning nå er stuck i Perth, og flyselskapene skrur opp prisene noe som nok gjør at mange venter. Derfor var det relativt umulig å finne overnatting når vi kom fram til Perth. Den hyggelige, søte fyren i resepsjonen som ser ut som om han er omtrent 15 ga oss imidlertid tilbake penger for den natta vi ikke blir i Adelaide, og gjorde en iherdig innsats for å skaffe oss en overnatting i Perth. Noe han gjorde med telefonnummere skaffet av hostellet i YHA hostellet i Perth (som var fullt, søren at vi forandra bookinga vi opprinnelig hadde, for den hadde vært perfekt!). Noen overraskelser ble det underveis, spesielt da han tydeligvis hadde fått feil nummer og havnet hos ”Centre for disease control”. Hadde vi hatt noen sykdommer hadde vi slått to fluer i en smekk, men siden det foreløpig er dårlig med slikt (annet enn galskap!), så får vi nøye oss med den ene overnattinga i Perth som faktisk hadde ledig!

Så vi ankommer Perth i morgen kveld, og har mest sannsynlig et sted å overnatte hvis de ikke har overbooka! Dermed ble vi ikke uteliggere i Perth heller, selv om det en stund så en smule svart ut. Fyren i resepsjonen beroliget oss imidlertid med at det var relativt trygt og varmt i Perth, så det gikk sikkert bra!

Vel vel, oppdateringer kommer når vi ser hva slags sted vi kommer til, mulig de til og med har internett der, men foreløig har vi ingen anelse!

Posted by lenebli 19:20 Archived in Australia Tagged perth adelaide indian_pacific_cancelled Comments (0)

Indian Pacific - cancelled

"dette er jo helt unormalt!"

Dagen startet bra, vi forberedte oss til en lang togtur. Kjøpte mat til å ha med, spiste tidlig middag og var klare til å dra når vi skulle. På bussen til togstasjonen begynner vi å høre skumle ting. ”Toget går ikke i dag” ”....Indian Pacific..”, vi ser på hverandre med bange anelser. Så kommer vi endelig fram til togstasjonen. ”Indian Pacific – cancelled” Igjen får vi høre frasen ”det her har aldri skjedd før” og ikke minst ”dette er helt unormalt!” Vi har igrunn sluttet å tro på de, for året kan da virkelig ikke være så unormalt som de skal ha det til!?

Anyhow, vi er stuck i Adelaide til søndag, da neste tog forhåpentligvis går. Hvis de har fått fram igjen skinnene etter oversvømmelsene. Hvis alt er i orden.. hvis... hvis.. hvis...

Så hvis dere skulle høre noe som helst om en oversvømmelse som har tatt med seg deler av jernbaneskinnene til Indian Pacific er det bare å ta det med ro. Vi har ikke kommet oss ut av Adelaide, og får se om vi klarer å finne noe å fylle dagene med her fram til søndag. Hvis toget ikke går da heller, så flyr vi!

Posted by lenebli 19:34 Archived in Australia Tagged indian_pacific Comments (0)

Adelaide

in pictures

Vi måtte selvfølgelig ta oss en tur i Zoo her i Adelaide også. Prisen var 28,50 dollar, heldigvis spurte vi om vi fikk YHA rabatt, og plutselig ble vi barn igjen. Og betalte 16 istedet. Helt greit å spare litt penger!

Den store attraksjonen Kjempepandaer fikk vi dessverre bare se gjennom glasset :(

Plutselig var det en fugl som var veldig interessert, mulig det var isen!

Det er ikke så drastisk som det ser ut for, jeg drar den ikke i øret!

Gåturen tilbake til hostellet gikk gjennom universitetsområdet!

Vi (les: i hovedsak anne mona) lager middag hver dag nå. Det blir for en stor del både godt og billig, noe underlig siden vi bruker en del merkelige ingredienser.

DEN STORE VINSMAKETUREN TIL BAROSSA VALLEY!

Verdens største gyngehest. Som ikke engang gynger, skuffelse!

Whispering wall, der man faktisk kan høre en annen person hviske fra en side til den andre. Og ja, vi sjekka for mikrofoner og høytalere ;)

Vårt første stopp var på vingården der de produserer Jacob's Creek!

Vi hadde med oss en veldig søt nederlandsk jente som vi møtte på Kangaroo Island turen!

En 100 år gammel portvin. På denne vingården lagrer de nemlig en hvert år, som ikke skal åpnes før om 100 år. Vi fikk lukte på den, men en smaksprøve var 30 dollar, dvs ca 180 kroner. Jeg sto over, så glad i portvin er jeg nemlig ikke!

Noen prøvde seg på en liten tjuvsmaking ;)

Noen svarte svaner i parken.

Vi har vært på Cricketkamp! Nei, det er ikke så mye mer spennende live! Jeg tror jeg foretrekker det på tv, på pub, med en øl og noen cricketgale engasjerte australiere!

Det er dagene i Adelaide område, i morgen setter vi kursen for Perth. Denne gang på et tog som tar omtrent 39 timer. Vi satser hardt på at det ikke skal bli så hardt som det høres ut, og at utsikten underveis virkelig blir verdt det!

Posted by lenebli 16:49 Archived in Australia Tagged zoo barossa_valley wine_tasting Comments (2)

Kangaroo Island

rain 20 °C

Da er vi trygt tilbake i Adelaide etter en tredagerstur med guide til Kangaroo Island. Vi reiste med 10 andre mennesker + guide, og måtte opp grytidlig fredag morgen siden vi ble plukket opp på hostellet 06.15. Det gikk imidlertid bra, og vi sov oss mer eller mindre ned til ferja som var ca 1,5 timer fra Adelaide. Det som ikke var så bra var det konstante regnværet som ikke lovte godt for vår første dag på turen!

Ferjeturen over gikk fint, og snart var vi på vei. Første stoppested, guiden hopper bak i minibussen for å snakke med oss og vi er alle skjønt enige om at gåturen som egentlig var planlagt på det stoppet ikke var spesielt aktuelt, siden det rett og slett hølja ned! Han fortalte imidlertid hvorfor øya fikk navnet Kangaroo island. Det skyldtes selvfølgelig noen europeere som hadde spurt aboriginerne hva øya het, til svar hadde de fått til svar noe som hørstes ut som ”kangaroo” så da trodde de det var navnet. Det aboriginerne visstnok sa var ”vet ikke”, men men, slik fikk iallefall både øya og dyret de fant der navnet sitt.

Allerede her fant vi ut at det var to veldig søte spanske damer i 40-åra som hadde noe problemer med å få med seg hva guiden sa, så da stilte vi opp som tolker/co-guider med oversettelse fra engelsk til dårligere engelsk med spanske innslag. Jeg tror vi fikk oss to venner for livet!

Da vi hadde fastslått at gåturen var uaktuell bar det videre til et eukalyptusdestilleri, der de produserte eukalyptusolje på gamle måten. Det luktet forsåvidt godt det altså, men det var realtivt dyrt også. Heldigvis var det innendørs, så vi tørket nesten igjen før vi igjen skulle ut i bussen!

Neste stopp var en honningprodusent, der vi fikk noen smaksprøver på honning. Min påstand når det gjelder honning er fortsatt at det egner seg best i te! Å spise den ren var i allefall ingen suksess.

Så bar det videre til en utrolig fin hule, Kelly Cave, med en veldig engasjert og kul guide. Han fortalte på forhånd at historiene hans ikke var spesielt skumle, men han skulle prøve så godt han kunne å skremme oss. Ærlig var fyren iallefall.

Neste stopp var første dags høydepunkt, det var tid for vinsmaking. Og ikke minst Marron-smaking, som er en eller annen krepsetype.

Litt skeptisk til å begynne med!

Tro det eller ei, jeg av alle mennesker synes faktisk at det var godt!

Vinen var heller ikke så værst!

Så bar det ut til en søt liten steinhytte, der vi endelig kom inn på et tørt sted, tiltross for at vi, klærne våre og halvparten av baggasjen vi hadde med oss var våt. Da viste noen av våre kjære medreisende seg fra sin værste side, da det ikke var snakk om å hjelpe til med noe som helst, og det viktigste var at sminka satt som den skulle (langt ute i ødemarken)! Jeg prøvde å hjelpe vår stakkars australske guide, som tydeligvis ikke tenner opp i peisen spesielt ofte, med å få fyr på ovnen så det skulle bli litt varmt og mulig å tørke klær. Dessverre var det litt mange hjelpende hender som aldri har tent på noe som helst i hele sitt liv, iallefall ikke noe som er halv-vått!
Etterhvert ble det imidlertid middag, og til slutt stoppet regnet også. Så vi fikk oss en liten kveldstur uten regn for å se både koalaer og kenguruer på nært hold!

Dag to startet tidlig, men hadde startet enda tidligere for guiden tydeligvis, siden vi våknet opp til en frokost med egg og bacon. Etterpå satte vi kursen mot lille-sahara der sanddynene ventet og sandboarding sto for tur. Det er i bunn og grunn å stå på brett eller ake ned en sanddyne, veldig morsomt, men man får sand overalt og sand er heller ikke så mykt å lande på som man skulle tro. Alt i alt foretrekker jeg fortsatt snowboard, men det var moro å prøve. Kanskje er det enda mer morsomt når sanda er helt tørr og løs!? Vår var nemlig temmelig hardpakka siden det hadde regnet dagen før!

Så ble det besøk på en strand med sjøløver, der vi måtte ha med oss guide fordi de visstnok kan være ganske farlige. Ikke at de så sånn ut der de lå å dro seg på land!

En unge på leting etter mamma, dessverre kunne hun være borte i 2-3 dager på leting etter mat! (men guiden forsikret oss om at ungen så velfødd og fin ut, så den hadde det helt fint!)

Lange omvier måtte tas når sjøløvene la seg midt i veien!

Lunsjen på dag to ble inntatt på en offentlig grill (jada, de finnes overalt i australia) i ødemarken.

De har virkelig advarsler mot alt i Australia, selv bier i kranene!

Resten av dagen gikk med til å besøke en rekke fine strender, der det også ble litt bading tiltross for at været fortsatt ikke var av det beste! Vi rakk også et kort besøk i den lille byen Kingscote som hadde veddeløpshelg denne helga, der fikk vi oss jordbær med is, og jordbærene var nesten like gode som de norske! Dessverre ble det ikke noe veddeløp på oss, men vi fikk sett noen av hestene da de skulle fraktes over til fastlandet igjen på ferja dagen etterpå.

Det er faktisk vi som er på vei ut i vannet, det er bare det at det var enormt landgrunt der.

Vi måtte ha noe å gjøre på alle disse strendene, så da ble det skriving av hilsninger i sanda!

På vei til overnattingsstedet kom vi til noen fine steder!

Overnattingen skjedde på et fint hostell i nærheten av nasjonalparken vi skulle besøke neste dag. Her spiste vi en ekte australsk bbq, med blant annet kenguru på menyen. Noe som faktisk er veldig godt! Resten av kvelden gikk med til å sitte rundt bålet, der det ble gjort forsøk på å spille spill men som ikke ble noe av da ingen kunne bli enige om alle reglene (noe forårsaket av diverse språkproblemer). Morsomt var det uansett!

Dag tre bar det inn i nasjonalparken, der det viste seg at både vi, de spanske damene, en fransk jente og en nederlandsk jente hadde hatt akkurat de samme tankene om ”klikken” i gruppa. Samtalen gikk på spansk og norsk, men forståelsen av perfekt i det en av de spanske damene uttalte ”egoista!”. Man trenger ikke å ha perfekt kommunikasjon for å ha perfekt forståelse!
Det første stedet i nasjonalparken vi besøkte var en selkoloni ved Admirals Arch. Admiral Arch vil før eller siden lide samme skjebne som London Bridge, og Kangoroo island vil ha enda en liten øy ved siden av seg.

Guiden/sjåføren vår på hele turen. Vi var veldig glad for å ha han, spesielt første dagen da det regna så fælt og på de horrible veien på kangaroo island (asfalt hva er det!?).

Admiral arch som kommer til å dette ned en eller annen gang!

Så reiste vi videre til Remarkable Rocks som i bunn og grunn er en stor lekeplass, også for voksne. Masse store fine steiner å klatre på!

Neste stopp på veien var en Koala-walk der vi egentlig ble mer opptatt av kenguruer og fugler enn av koalaer (kenguruene og fuglene beveger seg jo faktisk!), men jeg fikk iallefall sett min første fluffy koala som ikke så ut som om den nettopp hadde drukna!

Også denne dagen fikk vi se noen veldig fine strender, der det egentlig skulle ha vært noen fine snorkle muligheter. Etter å ha sett en av gutta som faktisk prøvde sitte å hakke tenner og skjelve så vi et øyeblikk ble litt bekymra, fant vi imidlertid ut at det ikke var verdt det. Så vi holdt oss ute av vannet denne dagen!

Så bar det igjen tilbake til ferja og vi satte kursen tilbake til Adelaide. På veien oppover fant vi ut at det var lurt å stoppe og spise middag, siden det var søndag og vi kom sent tilbake til Adelaide. Middagen endte opp med å bli fish and chips på veien, men alle var så sultne at det nesten var som mat på en fin restaurant.

Så var det på tide å si hade både til de hyggelige og de ikke fullt så hyggelige menneskene vi hadde møtt på veien.

Posted by lenebli 02:04 Archived in Australia Tagged beaches koala kangaroo_island remarkable_rocks admiral_arch Comments (2)