Kakadu - dag 2

På de smale, og ikke spesielt gode, stier...

Så var tiden inne for å forlate all komfort (les: asfalterte veier) og komme oss ut på stier som man ikke egentlig skulle tro var framkommelig for en buss! Men det gikk, selv om det ikke var spesielt behagelig å bli kastet rundt uten noen særlig mulighet for å få med seg hva som skjedde!

Neida, vi er ikke langs elva, vi er midt uti den!

Vi kom oss ut til Twin falls, der det absolutt ikke skal bades! Grunnen er selvfølgelig at saltvannskrokodiller kan komme seg opp elva, og man vil helst ikke bli spist av dem. Synd i grunn, for det hadde vært utrolig fint å bade her, men istedet måtte vi bare nyte hvor idyllisk og stille det var der inne! Og turen ut dit var først en liten båttur, før vi måtte klatre over steiner i en omtrent 1 km. Fantastisk moro med andre ord ;)

Neste stopp var Jim Jim falls, og der kan man bade! Temperaturen var imidlertid omtrent som en god norsk sommer i et fjellvann, med andre ord ordentlig kaldt. Omtrent 15 grader med 34 grader i lufta er kaldt! Jim Jim falls skal visstnok være veldig flott i regntida, problemet er bare at vi ikke har noen mulighet til å komme oss ut dit i regntida :P Uansett var det deilig med et bad ;)

På veien fikk jeg også sett mine første vannbøffaloer i levende live. De er store!

Så var vi framme i leiren ved Jabiru etter å ha tatt farvel med de som bare var på 2 dagers tur, inkludert de 3 nederlandske jentene jeg hadde blitt kjent med på vei fra Alice Springs. 4hjulstrekkerbussen fikk hvile etter en lang dag, og vi tok en velfortjent øl i den lokale puben før det ble middag og en tidlig kveld!

Posted by lenebli 15:02 Archived in Australia Tagged kakadu twin_falls jim_jim Comments (0)

Kakadu - dag 1

En hyggelig overraskelse tidlig på morningen den første dagen var at de hyggelige nederlandske jentene jeg reiste med fra Alice til Darwin skulle være med de to første dagene av Kakadu og Lichtfield også! Så da fortsatte jeg å ha Cyrille som romkamerat enda en natt ;)

Vi la i vei, i en firhjulstrekkerbuss stappa full med 16 mennesker. Litt trangt om plassen var det etter å ha vært på tur med bare 6 stykker i tre dager, men alt går!

Første stopp på veien var hos noen lokale aboriginerne som ønsket oss velkommen til deres land. Dette ble gjort ved å helle litt vann fra billabongen på hver enkel, noe som skulle gjøre at vi ikke hadde noe uflaks eller uhell mens vi var på deres land. Etterpå fikk vi en innføring i de lokale aboriginernes skikker og tradisjoner. En lærerik opplevelse, men jeg er fornøyd med at den gamle måte å ønske noen velkommen på er blitt noe modifisert. Tidligere tok man nemlig en slurk vann og sprutet vannet ut igjen over hodet på besøkende!

Neste stopp på veien var Corroboree billabong, den er en del av Mary River med et yrende fugleliv. Og selvfølgelig også krokodiller!

Meg og Cyrille, en av de nederlandske jentene, på båttur!

Krokodille på rundt 5 meter, men ikke en av de største i området!

På turen fikk jeg se min første svømmende krokodille. En søt ”liten” krokodille bestemte seg nemlig for å ta seg en svømmetur ved siden av båten, uheldigvis var jeg på feil side av båten, men jeg fikk da tatt et bilde.

Etter en liten stund bestemte den seg imidlertid for å dykke, og siden saltvannskrokodillene kan holde pusten i omtrent 1,5 timer så var det ikke noe poeng i å vente på at den skulle komme opp igjen ;)

En billabong er altså en del av en elv der vannet samler seg og skaper en slags innsjø. I området rundt Corroboree er det også ”flood plains” et flatt området i tilknytning til billabongen som vært år blir oversvømt under regntida og som er fyllt med planter som trenger dette vannet. Uheldigvis for oss, og heldigvis for dyra som bor der, var vannstanden fortsatt veldig høy og sjansen for å se mange av dyra var mindre siden de hadde større områder å bevege seg på. Noen fikk vi da se, men ikke alle jeg fikk tatt bilde av ;)

Jeg fikk også se min første Jabiru eller black-necked stork utenfor fangenskap, en nydelig svær hann som bestemte seg for å ta en spasertur ved siden av båten vår! Hannene og hunnen er nesten helt identiske, men siden denne har svarte øyne er det en hann. Hunnene har nemlig gylne øyne!

Neste fantastiske opplevelset var et ørne par som poserte for oss en stund. Disse var ”white chested sea eagles” som er australias nest største rovfugl. Parene holder sammen hele livet, og hunnen er den største av de!

En liten dingo langs veien!

Så var det på tide å kjøre inn i selve Kakadu nasjonalpark, australias største nasjonalpark som strekker seg rundt 200km i en retning og 100km i den andre, som er på verdensarvlista både på grunn av unik natur og som kulturminne for aboriginerne som har bodd her i mer enn 50 000 år!

Siste stopp for dagen var Ubirr, som nettopp er kjent for noe som minner veldig om norske steinrissinger, men som er malt med maling aboriginerne lagde fra stein og planter i området.
David, guiden vår som fortalte historiene til noen av steinmaleriene. Han kunne imidlertid bare barnehageversjonene, for de mer kompliserte versjonene er bare for invidde i stammen.

Denne utsikten burde være velkjent for alle som har et godt forhold til Crocodile Dundee (Kjenner du den igjen Pappa?)

All røyken på bildet er faktisk kontrollert brenning av gresss, noe aboriginerne i området gjorde lenge før europeerne kom for å lokke vilt med nytt friskt gress og for å unngå bitt av de giftige slangene i området her (Nei Mamma, jeg så ingen!).

Crocodile Dundee ble nemlig filmet her, og steinen du ser bak meg her er Mick’s spesielle sted ;)

Etter besøket til Ubirr reiste vi til leiren i Cooinda for å hvile ut før neste dags tur, som tok oss vekk fra asfalterte veier og inn på stier, i en firhjulstrekkerbuss!

Posted by lenebli 14:34 Archived in Australia Tagged kakadu ubirr corroborre Comments (0)

Alice Springs til Darwin - dag 3

Kathrine Gorge, Edit Falls og Darwin

Dagen startet igjen relativt tidlig, men det er jo koselig å få med seg soloppgangen også da ;)

Etter frokost la vi i vei til Kathrine Gorge, som rett og slett er en gorge (som jeg har forklart hva er tidligere) som er del av Kathrine River. Det renner imidlertid ikke vann gjennom her nå, det skjer nemlig bare i regntida. Noen av oss valgte å ta oss en gåtur istedet for en kanotur etter å ha sittet altfor lenge på bussen. Guiden sa på forhånd at det var 8 km, halvveis innrømte han at det egentlig var 9, men hvis han sa 9 ville ingen bli med ;) Uansett fikk vi en ordentlig flott utsikt når vi kom på toppen, selvom det var slitsomt å varmt og komme seg opp dit. Heldigvis hadde vi en tidlig start, så temperaturen var ikke altfor ille.

Neste stopp var idylliske Edith Falls der vi, svette og ekle som vi følte oss, fikk oss et bad. Visstnok skulle det være krokodiller her, men mamma du trenger ikke bekymre deg, det var bare ferskvannskrokodiller (som ikke er farlige) og jeg så uansett ingen av dem. Deilig var det uansett, og omtrent like kaldt som vannet i einafjorden en god sommer.

Siste stopp før Darwin var en pub ved Adelaide River der vi fikk ”møte” en av karakterene fra Crocodile Dundee, Charlie (vannbuffaloen for de som ikke kan sin Dundee) er nemlig utstoppa og står i puben her.

Vi fikk oss også en kald øl her, før vi la i vei på siste etappe!

Så var vi endelig framme i Darwin, etter noe sånt som 1500 km på veien. Siden noen av veiene ikke var altfor gode følte jeg meg litt ferdig rista, så det var godt å få sove i en ordentlig seng en natt før jeg tok siste 3 dager i nasjonalparkene Litchfield og Kakadu.

Posted by lenebli 13:10 Archived in Australia Tagged adelaide_river kathrine_gorge edith_falls Comments (0)

Alice Springs til Darwin - dag 2

Daly Waters, Mataranka og "Never never"

Etter å ha sovet helt til kl 6 (gisp), frokost, og en fantastisk soloppgang la vi igjen i vei nordover!

Den store kjøredagen! Ikke så mye interessant å fortelle om kjøring, litt mer kjøring, litt til kjøring, fylling av bensin, kjøring, litt mer kjøring, fylling av bensin og litt mer kjøring fram til Daly Waters!

På et av bensinstoppene syntes guiden vi trengte litt underholdning, så vi fikk alle låne en "black-headed python" som bor i Dunmarra. Den var en smule kald, så den var mest interessert å prøve og få mest mulig varme ut av fleecegenseren min ;)

Daly Waters, det bittelille stedet mellom Tennant Creek og Kathrine, hadde utrolig nok australias første internasjonale flyplass, med flygninger fra Indonesia og London.
Vi tok oss en kjøretur på flystripa, men lettet ikke, og heldigvis kom det ingen fly!

Det er ganske imponerende med internasjonal flyplass midt inne i ingenmannsland, siden dette var allerede på 30-tallet. Det var den gang da bare rike mennesker hadde råd til å fly, og dette la grunnlaget for pub’n. Det vil si, puben i Daly Waters hadde allerede vært der i mange år, men de hadde aldri hatt lisens for å selge alkohol så de solgte ”brunt vann” (altså øl) i stedet. Nå måtte de imidlertid få lisens, noe de fikk i 1932. Uansett går Daly Waters for å være australias eldste pub, og den er meget populær blant backpackere som henger igjen en effekt (gjerne undertøy) på veggene her!

Tradisjonen med å henge ting på veggen kom egentlig fra den tida da arbeidere som reiste fra ranch til ranch kom innom daly waters. De hengte igjen en seddel med navn på veggen, slik at de skulle ha råd til å ta en drink neste gang de kom gjennom Daly Waters.

Daly Wates var også så langt utforskerene Stuart kom på sitt andre forsøk. Han snudde rett ved der flyplassen ligger, dro tilbake til Adelaide og sa at det var umulig å krysse gjennom til nord-kysten. Sjefen hans lurte da på om han trodde det var umulig om han fikk 5000 pund for å klare det, og da la Stuart ut på enda et forsøk der han faktisk kom helt gjennom til Darwin (som ikke eksisterte da).

I Daly Waters har de også gatebowling, også kalt 6-pin bowling for øyeblikket. Det er faktisk ganske vanskelig, for kula er ikke rund, du får ikke lov til å bruke hullene, og jammen tror jeg at gata ikke er helt rett heller. Moro var det uansett om jeg ikke fikk ned noen. Det sies forresten at det engang var 10 kjegler her, men ingen vet hvor de fire siste har tatt veien! Og bowlingkula var visst også en gang rund, noe den definitivt ikke er lenger!

Siste stopp for dagen var den varme kilden i Mataranka der vi fikk oss et bad i behagelige 32 grader. Dette er i området som kalles ”Never, never”, rett og slett fordi de aldri går tom for vann her. Så fra Mataranka og opp til Darwin har de nok vann hele året! De varme kildene i Mataranka ble først bygd ut av militæret under 2. verdenskrig, da de fant ut at det var et bra sted å la soldatene slappe av et par uker før de ble sendt hjem.

Så var det klart for ny leir, denne gangen milevis fra alle andre, utenfor en by som heter Kathrine. Stille og rolig med andre ord, så gruppa på 7 (med guiden) fikk en rolig middag, en koselig stund ved bålet, før det var på tide å legge seg uten å måtte tenke på å fryse. Vi hadde nemlig kommet så langt opp at temperaturen var veldig behagelig. Det skulle visstnok være vannbuffaloer her, men jeg så dessverre ikke noe til dem. Ellers skulle jeg ha tatt en Crocodile Dundee på dem ;)

Posted by lenebli 13:02 Archived in Australia Tagged dunbarra daly_waters kathrine mataranka never_never Comments (0)

Alice Springs til Darwin - dag 1

Tropic of Capricorn, Barron Creek, Wycliffe Well, Devil's Marbles og Tennant Creek

Dagen startet tidlig med henting kl 05.40, men etter å ha sovet godt i en god og varm seng (riktignok etter en kald dusj) følte jeg meg i grunn ganske klar for det. Så la vi i vei retning Darwin, drøye 1500 km langs Stuart highway.

Første stopp på veien var ”Tropic of capricorn”, lengdegrad:23-442028, breddegrad: 133-833111. Ifølge wikipedia "Stenbukkens vendekrets" på godt norsk! Jeg har imidlertid aldri hørt om noen av delene, men det skal visstnok være den sørligste linja der sola står midt på himmelen, midt på dagen, midt på sommeren. Ikke vet jeg, men vi skulle visstnok også komme inn i det tropiske området. Ikke at jeg så noe særlig annet enn semi-ørken de neste 60-70milene, men det ble iallefall gradevis varmere!

Neste stopp var Barron Creek Telegraph station, som var en av 11 stasjoner mellom Adelaide og Darwin, og eneste kommunikasjonsmulighet gjennom landet. Ikke mye interessant å se der i dag i grunn, bygget står fortsatt, men inneholder absolutt ingenting ;)

Neste bildet er av den berømte toglinja ”the Ghan”, ifølge guiden var det den perfekte fotomuligheten til å ta bilde av absolutt ingenting. Og det er virkelig ingenting annet enn en vei og en toglinje der ute så langt øyet kan se.

Neste stopp var på den noe eksentriske Wycliffe Well, som er selvutvnevnt UFO-hovedstad i Australia. I følge de som bor der ute har stedet flere UFO observasjoner enn hele resten av landet. Jeg lot meg i grunn mest underholde av de kule bildene på veggen, og den noe ekstentriske postkassa.

Dagens trim kom med ”Devil’s Marbles”, det er rett og slett en stor stamling steiner, spredt tilsynelatende tilfeldig rundt. Opprinnelig var alle steinene en hel lavamassa som størknet og som så har blitt delt opp igjen gjennom mange, mange år. Lavautbruddet var for omtrent sånn ca 800 millioner år siden hvis jeg husker riktig. I dag er det rett og slett en lekeplass for voksne, noe som var veldig moro ;)

Stedet fikk forøvrig navnet sitt på grunn av noen veldig dumme sauer. Noen bønder fant nemlig ut at de skulle holde sauer i området rundt her, men det endte opp med at alle sammen døde. Bøndene mente derfor at stedet måtte ha en forbannelse over seg, og fant et annet sted å ha sauene sine. Sannheten er imidlertid at det er en plante i området rundt ”Devil’s Marbles” som er giftig for alle andre enn de australske dyrene. Kuer tåler heller ikke planten, blir syke, og slutter å spise av den. Sauene, derimot, spiste, ble syke, og spiste litt til... Jaja, sauer er alrighte dyr, men spesielt smarte er de nok ikke!

Neste stopp på veien var Tennant Creek, på vei dit stoppet vi for å skaffe ved til bålet, og jeg fikk prøve skikkelig australsk bushfood. Nemlig en termitt. Svelges hel, tygges ikke. Og smaker heller ikke spesielt mye, men er litt ekle fra du får de i hånda til du har kasta den inn i munnen så du ikke ser den lenger!

I Tennant Creek fikk vi kjøpt litt alkohol til bålkosen (vi er tross alt i australia). Ellers er det ikke mye å gjøre i den lille byen Tennant Creek med sine 3000 innbyggere, selv om den er 3 eller 4 største by i Northern territory i følge guiden. Historien til byen er imidlertid morsom, og ikke minst typisk australsk. Da folk begynte å flytte inn til Tennant Creek lå nemlig byen, i likhet med de fleste andre byene mellom Adelaide og Darwin, tilknyttet en telegraf stasjon. En mann hadde tenkt å gjøre gode penger der, så han brukte alle sparepengene sine på alkohol, og la i vei nordover. Dessverre kom han ikke helt fram, lastebilen brøt nemlig sammen omtrent 11 km før byen. Så var dilemmaet da, skulle han gå til Tennant creek og overleve, men være uten penger. Eller skulle han bli der og dø. Han fant et tredje alternativ, å drikke seg til døde måtte jo være mye bedre! Etter et par dager hadde imidlertid ryktet om denne lastebilen med alkohol nådd Tennant Creek, så alle beboerne tok med seg teltene sine og flyttet 11 km nedover veien. Slike ble Tennant Creek’s første Pub startet, og byen flyttet fra telegraf stasjonen ;)

Siste stopp på veien var ”Attack Creek”, som var så langt nord Stuart kom på sitt andre forsøk da han prøvde å finne en rute for telegraflinjen mellom Adelaide og Darwin. Altså rundt 2/3 av veien fra Adelaide. Han kom imidlertid ikke lenger, fordi han ikke forsto de lokale aboriginerne sin kultur. De hadde nemlig en byttekultur, og da de så at Stuart og hans menn og hester drakk fra elva, så mente de at han måtte gi noe tilbake så de tok mat fra leiren deres. Da Stuart så dette ble han sint, og siden ingen forsto hverandre, endte det med at han skjøt to skudd i lufta og aboriginerne ble skremt. De rømte imidlertid ikke så langt, og tente i stedet på vegetasjonen på nordsiden av elva, i den retningen Stuart skulle. Stuart hadde ikke så mye mat igjen, og med brannen forsvant noe av håpet om å finne mer, så det endte med at Stuart måtte snu denne gangen også.

Vår historiefortellende guide :)

Etter Attack Creek var vi bare 10 minutter unna leiren, så da ble det tradisjonell australsk BBQ-middag og bålkos før vi tok en tidlig kveld.

Posted by lenebli 12:49 Tagged tropic_of_capricorn tennant_creek attack_creek john_mcdouall_stuart barron_creek wycliffe_well Comments (0)

(Entries 11 - 15 of 50) « Page 1 2 [3] 4 5 6 7 8 9 10 »