King's Canyon!

Dag 3

Igjen en relativt tidlig start på dagen, med frokost og nedpakking av leir før klokka var 6.30! Det er nesten så jeg blir morgenfugl av dette, iallefall etter å ha sovet litt bedre inn i et telt andre natten. Alle mente jeg kom til å bli kaldere, men jeg var faktisk ganske varm denne natten.

Så kjørte vi altså inn til selve King’s Canyon! Og for de som lurte på om jeg har lært noe på turen så har jeg det! Jeg har lært at ”Grand Canyon” i USA egentlig ikke er en canyon i det hele tatt, det er nemlig en gorge. King’s Canyon er derimot en ekte canyon, med en liten gorge inne i seg. Komplisert!? Neida, en canyon er ikke gravd ut av vann, mens en gorge er gravd ut av vann. Så enkelt, og så lett å gjøre feil :P

Turen vi tok rundt King’s Canyon var ca 6 km, og tok omtrent 3 timer. For her gikk det litt rett opp og litt rett ned, så det tok litt tid. Dessuten var det utrolig fint der, så det ble noen bilde pauser for å si det sånn. På toppen fikk vi kjeks, også kjent som ”morning tea” i Australia! Jeg så ikke noe til noen te jeg, men så er disse australierne litt rare da ;)

Jerry, vår fantastiske guide, viser oss hvor det engang var hav! avtrykket av bølgene i sanda er nemlig igjen, selvom det var en "liten" stund siden!

Nede i selve canyonen er det en liten gorge som kalles Edens hage. Mer idyllisk sted skal du mest sannsynlig lete lenge etter!

Hele gruppa vår på kanten av King's Canyon!

Området i bakgrunnen her kalles "the lost city" og minner i grunn en del om ruinene fra en indiana jones film eller lignende! Må også få takke min kjære søster for den fantastiske jakka hun hadde med til meg. Uten den kan det godt hende hun hadde hatt en søster mindre, for ørkenen i midten av Australia er kald!

’Etter King’s Canyon var det på tide å sette snuta tilbake i retning Alice Springs, rundt 4 timer unna. Tok heldigvis noen stopp på turen da, og vår morsomme guide underholdt oss helt til jeg måtte si farvel til gruppa jeg hadde reist med i tre dager. De skulle nemlig reise nedover til Adelaide, mens jeg og to andre skulle til Alice Springs. På den nye bussen møtte jeg imidlertid 3 jenter som også skulle til Darwin neste dag, så jeg fikk selskap på hostellet til middag. Etter det var det utrolig godt med en dusj og en god og varm seng!

Posted by lenebli 12:45 Archived in Australia Tagged king's_canyon Comments (2)

Uluru

Denne gangen mye nærmere!

Dag 2

Nok en tidlig start på dagen, denne gangen for å få med oss soloppgangen ved Uluru. Og hvordan gjorde vi det? Jo ved å gå nesten 10 km rundt steinen mens sola sto opp. Vi fikk se noen fantastiske rødfarger for å si det slik!

Skal man få med seg soloppganger så må man opp tidlig, så vi la i vei i mørket og ble møtt av denne utsikten da vi ankom Uluru!

Så fin farge får Uluru på baksiden under soloppgangen!

Og dette er fargen noen minutter senere, forandringene skjer raskt!

Etter morgenturen vår var det tid for en guided tur med en aboriginsk guide fra Mala-stammen som het Valerie. Hun snakket ikke så mye engelsk, derfor snakket hun sitt eget språk og hadde med seg tolk! Hun tok oss med til noen viktige steder ved Uluru, og snakket om stammens sagn og tradisjoner. Hun var en fantastisk søt dama, med mye kunnskap!

Et av de tradisjonelle maleriene inne i hulene rundt Uluru. De kunne fortelle forskjellige historier, være retningslinjer for hva slags mat man kunne spise, eller brukes til å utdanne barn og unge i stammen.

Siste bildet fra Uluru, før vi satte kursen mot en ny leir inne i nasjonalparken Watarrka, der King’s Canyon ligger.

Kjøreturen dit var på rundt 4 timer, så det er litt av noen avstander her inne! På veien så vi noen ville kameler (egentlig dromedarer), det er et sted mellom 800.000 og 1 million av disse i sentrale deler av australia.

Etter middag tente vi bålet og koste oss med ekte australsk bålbrød bakt i jerngryte på glør!

Posted by lenebli 18:53 Archived in Australia Tagged uluru kings_canyon aboriginals Comments (0)

Cairns to Alice springs

med Uluru og Kata Tjuta på veien...

Beklager at dette bloginnlegget tok så lang tid, men da jeg kom tilbake til Alice Springs søndag kveld ble tiden brukt til å oppdatere meg på det som hadde skjedd i Oslo og på utøya fredag. Er fortsatt litt i sjokk, og tankene mine går til alle der hjemme, og spesielt til de som ble direkte rammet!

Cairns-Alice Springs- Uluru- Kata tjuta- King’s Canyon- Alice Springs

Så var det på tide å sette kursen mot “the Red Centre”, nærmere bestemt til flyplassen i Alice Springs. Flyet letter fra Cairns med snuta mot havet, så da fikk jeg en gratis flytur over Great Barrier Reef med fantastisk utsikt! Deretter bar det vekk fra tropiske og grønne Queensland, inn til det røde senter. Det er bare det at det ikke er så altfor rødt for tida, de har nemlig hatt enormt mye mer regn enn vanlig de siste to åra. Det som best illustrerer det er vel kanskje den uttørkede elva i Alice, der det tidligere ble sagt at man var lokal når man hadde sett den oversvømt tre ganger. Guiden vår hadde sett den oversvømt 3 ganger bare i år!
Kvelden i Alice Springs ble tilbragt med to veldig hyggelige australske damer, som etter et bekjentskap på rundt 6 timer inviterte meg til å besøkte de i Hunter Valley utenfor Sydney hvis jeg fikk tid. Vi får se hva det blir til :)

Dag 1
Tidlig, veldig tidlig neste morgen la vi i vei. Vi var vel 14 på bussen, og med en veldig flink guide som heter Jerry. Hun er en jente som egentlig heter Jane :P Vitsene satt løst underveis, kommentarene var gode, og musikken gikk i eldre årganger fra 60-90 tallet!

Er det, kan det være!?

Nei, det er ikke Ayer’s Rock eller Uluru som er det offesielle navnet i dag. Steinen er imidlertid nesten like stor som Uluru og heter ”Mount Connor”, eller ”Atila” som aboriginerne i området kaller den! Kjært barn har forresten mange navn, for guidene pleier å kalle den ”fool-a-roo”, siden svært mange turister tror at det er Uluru de ser.
Mount Connor er omgitt av saltsjøer som gjør det rimelig vanskelig å komme spesielt nærme.

Første glimtet av Uluru i det fjerne!

Kata Tjuta (”hoder, mange”) ble tidligere kalt ”the Olgas”, men har i likhet med Uluru skiftet tilbake til sitt orginale aboriginske (hvis det er et ord) navn.

Her gikk vi gjennom ”Valley of the Winds”, hvor det virkelig blåser mye, og opp til et fantastisk utsiktspunkt!View_Kata_tjuta.jpg

Så var det tid for solnedgang ved Uluru, det store høydepunkte! Og guiden vår hadde selvfølgelig med seg den obligatoriske sjampanjen, selv om vi i motsetning til en god del andre drakk den fra plastkopper i stedet for glass!

Det er relativt mange turister som er å ser på solnedgangen ved Uluru.

Både Kata Tjuta og Uluru er blitt gitt tilbake til sine opprinnelige eiere, nemlig Ananguene. Da det skjedde leide de imidlertid landet tilbake til myndighetene i 99 år, og de gjorde området til en nasjonalpark som i dag er drevet i samarbeid med Ananguene. Ananguene liker ikke at folk klatrer opp på Uluru, siden det for dem er et hellig sted som bare innvidde i stammen kan besøke. Dessverre synes myndighetene det er helt greit, derfor er det i dag en klatrerute opp på toppen. Jeg valgte å ikke klatre, og fikk istedet en lang men fin tur rundt steinen neste morgen!

Så bar det tilbake til leiren og middag, før jeg for første gang skulle prøve å sove i en swag. Det er en australsk oppfinnelse som i grunn er en slags sovepose i lerret, og i denne versjonen la du den vanlige sovepose inni. Jeg vet ikke hva problemet var, men jeg har iallefall aldri vært så kald, selv en snøhule er varmere! Det er godt mulig at det var -2 grader og en dårlig sovepose som gjorde at jeg var så kald da, så man skal ikke se bort fra at jeg prøver igjen hvis jeg får sjansen et sted det er litt varmere. For det er nemlig temperaturforskjellen i ørkenen i midten av Australia for øyeblikket, -2 til 18!

Siden jeg ikke har fått sett altfor mye på bilder og skrevet bloggen enda, så kommer jeg rett og slett til å poste en og en dag fra turen med en gang jeg har internett. Ikke altfor mye internett å finne i den australske outbacken. Men det kommer altså til å komme en god del poster frammover :)

Posted by lenebli 18:22 Archived in Australia Tagged uluru kata_tjuta alice_springs valley_of_the_winds Comments (0)

Jeg er i live..

bare sånn til opplysning siden mamma sa det var mange som lurte!

Jeg er altså i live, har det bare bra, men har ikke gjort så veldig mye som er veldig spennende å blogge om.

Jeg har tilbragt de siste ukene med gode venner i Cairns, hatt litt regn, og en del fine dager som har blitt tilbrakt på stranda. Jeg har også booket litt videre reising, og lover at det blir blogginnlegg med bilder igjen ganske snart. Reiser nemlig fra Cairns til Alice springs på torsdag, og skal se Uluru (Ayers Rock), Valley of the winds etc, før turen går videre nordover mot Darwin og kakadu. Vet ikke helt hvordan boforhold og internett blir, men skal legge ut blogg så snart som mulig!

Posted by lenebli 12:54 Archived in Australia Comments (0)

Familiebesøk :)

2. edition, oppdatert etter at jeg fikk Hanne's bilder også ;)

Da har altså søster'n, tante og onkel vært på besøk i litt over en uke, og jeg tok meg en uke fri for å få litt tid med dem. Deilig å ha en hel uke fri fra Habitat, siden jeg ikke akkurat har hatt verdens mest morsomme oppgaver der ;)

Jeg tok turen til Cairns, og med en kamerat som både guidet og kjørte oss rundt, fikk vi sett noen fine steder. En dag tok vi også turen opp til Rainforestation, der snille Beau lot oss besøke hele parken helt gratis. På vei opp til Kuranda tok vi Skyrailen og et gammelt tog ble transporten på tur nedover igjen :)

Hanne i Barron river

Hanne og Adam i barron river

Besøkte Barron river, og så også Barron falls, men for å si det sånn er det ikke så imponerende nå som det har vært tørt et par måneder ;)

Besøk i regnskogen, og søte små elvekulper der lokalbefolkningen gjerne tar seg et bad om sommeren uten frykt for maneter og krokodiller. Nå var det imidlertid altfor kaldt (og ja, jeg regner meg nesten som en lokal ;)

Jeg og Hanne tok oss også en tur ut på Great Barrier Reef, der Hanne fikk prøvd dykking, og jeg fikk se min første hai under vann (men hadde selvfølgelig ikke med undervannskamera!). Den var ikke spesielt skummel da men, bare en søt liten white tipped reef shark :)

Hanne på Pretty beach

De er veldig oppfinnsomme på navn her nede ;)

Spising er selvfølgelig med på programmet når man er på tur med tante og Roar, her fikk vi veldig god pizza :)

Skyrailen på vei opp til Kuranda. Tante smiler riktignok på bildet, men hun var relativt nervøs, det er nemlig ikke så lett å være så høyt oppe med høydeskrekk ;)

Army Duck, kjøretøy både på land og til vanns! Tok oss en tur inn i regnskogen med denne på RFS :)

Pamagirri showet på RFS
Forsøk på Boomerang kasting, ingen av oss var spesielt flinke egentlig ;)

Didgeridoospilling er heller ikke spesielt lett. Jeg begynte i grunn bare å le ;)

Hanne fikk låne lille Toffee (som ikke egentlig har fått navnet offisielt enda, men Beau skulle påvirke avstemmingen mest mulig sa han).

Og tante fikk låne mamma Mathilda. Jeg fikk forøvrig låne begge to, og fikk en god koalaklem, noe som var lenge siden sist!

Hanne fikk også være med inn og hilse på Tam og Bindi, de to dingoene på RFS, men det var bare Tam som var særlig fotogen denne dagen ;)

Tilslutt fikk vi låne lille Honey også!

Togturen på vei ned igjen var fin den altså, men litt i lengste laget synes jeg ;)

Og på lørdag fikk vi til og med være med på Aussie Rule fotballkamp. Dessverre tapte laget vi heia på stort, men moro var det allikevel. Er fortsatt litt usikker på reglene, men heldigvis fikk vi med oss poengene på poengtavla ;)

I dag var det tilbake på jobb, der jeg er mest stolt over å ha fôret gærne pelikaner uten å bli skada ;) Bare fire dager igjen på habitat :)

Posted by lenebli 17:17 Archived in Australia Comments (0)

(Entries 16 - 20 of 50) « Page 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 »