Vi er i live!

rain 22 °C

Vi befinner oss i øyeblikket i en liten by som heter Albany i Western Australia, og her har vi vært i 3 netter. I morgen reiser vi videre til en enda mindre by som heter Esperance, 6 timer lenger øst langs sørkysten av vest-Australia. Der blir vi forhåpentligvis plukket opp av de folka vi skal på woofing (frivillig jobb mot kost og losji) hos. Så får vi se hvordan vi trives på landsbygda i Australia :)

I Albany har vi ikke gjort så altfor mye spennende, vi var en dag på stranda, i går gikk vi på en topp, og siden det regner i dag sitter vi inne og koser oss mens vi ser ut! Vi var riktignok en liten tur ut for å kjøpe jordbær (ikke så gode som norske, men helt greie) på et marked de har her hver søndag. Men selv om det regna, og vi ble litt våte, så er det fortsatt temperaturen til en god norsk sommerdag her, så vi klager ikke. Faktisk er det ganske oppfriskende uten 38 varmegrader også!

Har ikke fått tatt så mye bilder, siden vi ikke egentlig har gjort så altfor masse. Men vi fant en finutsikt oppe på en topp da!

Posted by lenebli 12:23 Archived in Australia Tagged western_australia albany Comments (0)

Leaving Perth, Margaret River here we come!

Da har vi i grunn faat nok av Perth, baade paa grunn av alt for mange mennesker og altfor varmt vaer, vi trenger kyst og ikke storby :)

Saa vi setter kursen sorover (vekk fra flommene og syklonene) nedover kysten fra Perth. Vi har ogsaa skaffet oss et wwoofing sted (frivillig arbeid mot kost og losji paa organiske farmer) i omraadet, de hortes veldig sote og hyggelige ut paa telefonene, saa vi tar oss iallefall en tur dit.

Det er mulig at det blir en del daarlige internett og telefonforbindelser framover, saa jeg lover aa gi livstegn fra meg naar jeg har mulighet, men hvis dere ikke horer noe saa er mest sannsynlig alt bra! :)

Posted by lenebli 09:16 Archived in Australia Comments (2)

Centre for disease control

overcast 33 °C

Jada, men, altså, kanskje... nei! Toget går ikke på søndag heller, så etter mye om og men har vi fått booka et par relativt billige flybilletter til i morgen kveld. Problemet er jo at alle de som skulle ha tatt toget i vår retning nå er stuck i Perth, og flyselskapene skrur opp prisene noe som nok gjør at mange venter. Derfor var det relativt umulig å finne overnatting når vi kom fram til Perth. Den hyggelige, søte fyren i resepsjonen som ser ut som om han er omtrent 15 ga oss imidlertid tilbake penger for den natta vi ikke blir i Adelaide, og gjorde en iherdig innsats for å skaffe oss en overnatting i Perth. Noe han gjorde med telefonnummere skaffet av hostellet i YHA hostellet i Perth (som var fullt, søren at vi forandra bookinga vi opprinnelig hadde, for den hadde vært perfekt!). Noen overraskelser ble det underveis, spesielt da han tydeligvis hadde fått feil nummer og havnet hos ”Centre for disease control”. Hadde vi hatt noen sykdommer hadde vi slått to fluer i en smekk, men siden det foreløpig er dårlig med slikt (annet enn galskap!), så får vi nøye oss med den ene overnattinga i Perth som faktisk hadde ledig!

Så vi ankommer Perth i morgen kveld, og har mest sannsynlig et sted å overnatte hvis de ikke har overbooka! Dermed ble vi ikke uteliggere i Perth heller, selv om det en stund så en smule svart ut. Fyren i resepsjonen beroliget oss imidlertid med at det var relativt trygt og varmt i Perth, så det gikk sikkert bra!

Vel vel, oppdateringer kommer når vi ser hva slags sted vi kommer til, mulig de til og med har internett der, men foreløig har vi ingen anelse!

Posted by lenebli 19:20 Archived in Australia Tagged perth adelaide indian_pacific_cancelled Comments (0)

Indian Pacific - cancelled

"dette er jo helt unormalt!"

Dagen startet bra, vi forberedte oss til en lang togtur. Kjøpte mat til å ha med, spiste tidlig middag og var klare til å dra når vi skulle. På bussen til togstasjonen begynner vi å høre skumle ting. ”Toget går ikke i dag” ”....Indian Pacific..”, vi ser på hverandre med bange anelser. Så kommer vi endelig fram til togstasjonen. ”Indian Pacific – cancelled” Igjen får vi høre frasen ”det her har aldri skjedd før” og ikke minst ”dette er helt unormalt!” Vi har igrunn sluttet å tro på de, for året kan da virkelig ikke være så unormalt som de skal ha det til!?

Anyhow, vi er stuck i Adelaide til søndag, da neste tog forhåpentligvis går. Hvis de har fått fram igjen skinnene etter oversvømmelsene. Hvis alt er i orden.. hvis... hvis.. hvis...

Så hvis dere skulle høre noe som helst om en oversvømmelse som har tatt med seg deler av jernbaneskinnene til Indian Pacific er det bare å ta det med ro. Vi har ikke kommet oss ut av Adelaide, og får se om vi klarer å finne noe å fylle dagene med her fram til søndag. Hvis toget ikke går da heller, så flyr vi!

Posted by lenebli 19:34 Archived in Australia Tagged indian_pacific Comments (0)

Adelaide

in pictures

Vi måtte selvfølgelig ta oss en tur i Zoo her i Adelaide også. Prisen var 28,50 dollar, heldigvis spurte vi om vi fikk YHA rabatt, og plutselig ble vi barn igjen. Og betalte 16 istedet. Helt greit å spare litt penger!

Den store attraksjonen Kjempepandaer fikk vi dessverre bare se gjennom glasset :(

Plutselig var det en fugl som var veldig interessert, mulig det var isen!

Det er ikke så drastisk som det ser ut for, jeg drar den ikke i øret!

Gåturen tilbake til hostellet gikk gjennom universitetsområdet!

Vi (les: i hovedsak anne mona) lager middag hver dag nå. Det blir for en stor del både godt og billig, noe underlig siden vi bruker en del merkelige ingredienser.

DEN STORE VINSMAKETUREN TIL BAROSSA VALLEY!

Verdens største gyngehest. Som ikke engang gynger, skuffelse!

Whispering wall, der man faktisk kan høre en annen person hviske fra en side til den andre. Og ja, vi sjekka for mikrofoner og høytalere ;)

Vårt første stopp var på vingården der de produserer Jacob's Creek!

Vi hadde med oss en veldig søt nederlandsk jente som vi møtte på Kangaroo Island turen!

En 100 år gammel portvin. På denne vingården lagrer de nemlig en hvert år, som ikke skal åpnes før om 100 år. Vi fikk lukte på den, men en smaksprøve var 30 dollar, dvs ca 180 kroner. Jeg sto over, så glad i portvin er jeg nemlig ikke!

Noen prøvde seg på en liten tjuvsmaking ;)

Noen svarte svaner i parken.

Vi har vært på Cricketkamp! Nei, det er ikke så mye mer spennende live! Jeg tror jeg foretrekker det på tv, på pub, med en øl og noen cricketgale engasjerte australiere!

Det er dagene i Adelaide område, i morgen setter vi kursen for Perth. Denne gang på et tog som tar omtrent 39 timer. Vi satser hardt på at det ikke skal bli så hardt som det høres ut, og at utsikten underveis virkelig blir verdt det!

Posted by lenebli 16:49 Archived in Australia Tagged zoo barossa_valley wine_tasting Comments (2)

(Entries 31 - 35 of 50) « Page .. 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 »