Kangaroo Island

rain 20 °C

Da er vi trygt tilbake i Adelaide etter en tredagerstur med guide til Kangaroo Island. Vi reiste med 10 andre mennesker + guide, og måtte opp grytidlig fredag morgen siden vi ble plukket opp på hostellet 06.15. Det gikk imidlertid bra, og vi sov oss mer eller mindre ned til ferja som var ca 1,5 timer fra Adelaide. Det som ikke var så bra var det konstante regnværet som ikke lovte godt for vår første dag på turen!

Ferjeturen over gikk fint, og snart var vi på vei. Første stoppested, guiden hopper bak i minibussen for å snakke med oss og vi er alle skjønt enige om at gåturen som egentlig var planlagt på det stoppet ikke var spesielt aktuelt, siden det rett og slett hølja ned! Han fortalte imidlertid hvorfor øya fikk navnet Kangaroo island. Det skyldtes selvfølgelig noen europeere som hadde spurt aboriginerne hva øya het, til svar hadde de fått til svar noe som hørstes ut som ”kangaroo” så da trodde de det var navnet. Det aboriginerne visstnok sa var ”vet ikke”, men men, slik fikk iallefall både øya og dyret de fant der navnet sitt.

Allerede her fant vi ut at det var to veldig søte spanske damer i 40-åra som hadde noe problemer med å få med seg hva guiden sa, så da stilte vi opp som tolker/co-guider med oversettelse fra engelsk til dårligere engelsk med spanske innslag. Jeg tror vi fikk oss to venner for livet!

Da vi hadde fastslått at gåturen var uaktuell bar det videre til et eukalyptusdestilleri, der de produserte eukalyptusolje på gamle måten. Det luktet forsåvidt godt det altså, men det var realtivt dyrt også. Heldigvis var det innendørs, så vi tørket nesten igjen før vi igjen skulle ut i bussen!

Neste stopp var en honningprodusent, der vi fikk noen smaksprøver på honning. Min påstand når det gjelder honning er fortsatt at det egner seg best i te! Å spise den ren var i allefall ingen suksess.

Så bar det videre til en utrolig fin hule, Kelly Cave, med en veldig engasjert og kul guide. Han fortalte på forhånd at historiene hans ikke var spesielt skumle, men han skulle prøve så godt han kunne å skremme oss. Ærlig var fyren iallefall.

Neste stopp var første dags høydepunkt, det var tid for vinsmaking. Og ikke minst Marron-smaking, som er en eller annen krepsetype.

Litt skeptisk til å begynne med!

Tro det eller ei, jeg av alle mennesker synes faktisk at det var godt!

Vinen var heller ikke så værst!

Så bar det ut til en søt liten steinhytte, der vi endelig kom inn på et tørt sted, tiltross for at vi, klærne våre og halvparten av baggasjen vi hadde med oss var våt. Da viste noen av våre kjære medreisende seg fra sin værste side, da det ikke var snakk om å hjelpe til med noe som helst, og det viktigste var at sminka satt som den skulle (langt ute i ødemarken)! Jeg prøvde å hjelpe vår stakkars australske guide, som tydeligvis ikke tenner opp i peisen spesielt ofte, med å få fyr på ovnen så det skulle bli litt varmt og mulig å tørke klær. Dessverre var det litt mange hjelpende hender som aldri har tent på noe som helst i hele sitt liv, iallefall ikke noe som er halv-vått!
Etterhvert ble det imidlertid middag, og til slutt stoppet regnet også. Så vi fikk oss en liten kveldstur uten regn for å se både koalaer og kenguruer på nært hold!

Dag to startet tidlig, men hadde startet enda tidligere for guiden tydeligvis, siden vi våknet opp til en frokost med egg og bacon. Etterpå satte vi kursen mot lille-sahara der sanddynene ventet og sandboarding sto for tur. Det er i bunn og grunn å stå på brett eller ake ned en sanddyne, veldig morsomt, men man får sand overalt og sand er heller ikke så mykt å lande på som man skulle tro. Alt i alt foretrekker jeg fortsatt snowboard, men det var moro å prøve. Kanskje er det enda mer morsomt når sanda er helt tørr og løs!? Vår var nemlig temmelig hardpakka siden det hadde regnet dagen før!

Så ble det besøk på en strand med sjøløver, der vi måtte ha med oss guide fordi de visstnok kan være ganske farlige. Ikke at de så sånn ut der de lå å dro seg på land!

En unge på leting etter mamma, dessverre kunne hun være borte i 2-3 dager på leting etter mat! (men guiden forsikret oss om at ungen så velfødd og fin ut, så den hadde det helt fint!)

Lange omvier måtte tas når sjøløvene la seg midt i veien!

Lunsjen på dag to ble inntatt på en offentlig grill (jada, de finnes overalt i australia) i ødemarken.

De har virkelig advarsler mot alt i Australia, selv bier i kranene!

Resten av dagen gikk med til å besøke en rekke fine strender, der det også ble litt bading tiltross for at været fortsatt ikke var av det beste! Vi rakk også et kort besøk i den lille byen Kingscote som hadde veddeløpshelg denne helga, der fikk vi oss jordbær med is, og jordbærene var nesten like gode som de norske! Dessverre ble det ikke noe veddeløp på oss, men vi fikk sett noen av hestene da de skulle fraktes over til fastlandet igjen på ferja dagen etterpå.

Det er faktisk vi som er på vei ut i vannet, det er bare det at det var enormt landgrunt der.

Vi måtte ha noe å gjøre på alle disse strendene, så da ble det skriving av hilsninger i sanda!

På vei til overnattingsstedet kom vi til noen fine steder!

Overnattingen skjedde på et fint hostell i nærheten av nasjonalparken vi skulle besøke neste dag. Her spiste vi en ekte australsk bbq, med blant annet kenguru på menyen. Noe som faktisk er veldig godt! Resten av kvelden gikk med til å sitte rundt bålet, der det ble gjort forsøk på å spille spill men som ikke ble noe av da ingen kunne bli enige om alle reglene (noe forårsaket av diverse språkproblemer). Morsomt var det uansett!

Dag tre bar det inn i nasjonalparken, der det viste seg at både vi, de spanske damene, en fransk jente og en nederlandsk jente hadde hatt akkurat de samme tankene om ”klikken” i gruppa. Samtalen gikk på spansk og norsk, men forståelsen av perfekt i det en av de spanske damene uttalte ”egoista!”. Man trenger ikke å ha perfekt kommunikasjon for å ha perfekt forståelse!
Det første stedet i nasjonalparken vi besøkte var en selkoloni ved Admirals Arch. Admiral Arch vil før eller siden lide samme skjebne som London Bridge, og Kangoroo island vil ha enda en liten øy ved siden av seg.

Guiden/sjåføren vår på hele turen. Vi var veldig glad for å ha han, spesielt første dagen da det regna så fælt og på de horrible veien på kangaroo island (asfalt hva er det!?).

Admiral arch som kommer til å dette ned en eller annen gang!

Så reiste vi videre til Remarkable Rocks som i bunn og grunn er en stor lekeplass, også for voksne. Masse store fine steiner å klatre på!

Neste stopp på veien var en Koala-walk der vi egentlig ble mer opptatt av kenguruer og fugler enn av koalaer (kenguruene og fuglene beveger seg jo faktisk!), men jeg fikk iallefall sett min første fluffy koala som ikke så ut som om den nettopp hadde drukna!

Også denne dagen fikk vi se noen veldig fine strender, der det egentlig skulle ha vært noen fine snorkle muligheter. Etter å ha sett en av gutta som faktisk prøvde sitte å hakke tenner og skjelve så vi et øyeblikk ble litt bekymra, fant vi imidlertid ut at det ikke var verdt det. Så vi holdt oss ute av vannet denne dagen!

Så bar det igjen tilbake til ferja og vi satte kursen tilbake til Adelaide. På veien oppover fant vi ut at det var lurt å stoppe og spise middag, siden det var søndag og vi kom sent tilbake til Adelaide. Middagen endte opp med å bli fish and chips på veien, men alle var så sultne at det nesten var som mat på en fin restaurant.

Så var det på tide å si hade både til de hyggelige og de ikke fullt så hyggelige menneskene vi hadde møtt på veien.

Posted by lenebli 02:04 Archived in Australia Tagged beaches koala kangaroo_island remarkable_rocks admiral_arch Comments (2)

Great Ocean Road

i bilder

Siden jeg er litt lat, og litt trøtt blir det mer bilder enn tekst denne gangen. Men siden vi igjen har leid bil og kjørt fra Melbourne til Adelaide gjennom en veldig fin strekning som kalles "Great Ocean Road" så er det kanskje greit :)

Den lille gule denne gangen, men fortsatt Hyundai Getz med tre dører. Jeg vil ha en slik når jeg en gang blir voksen og skal ha bil :)

Den første natta bodde vi på et søtt lite hostell i Lorne, der de hadde "tamme" papegøyer i hagen. De kunne til og med håndfòres!

Vår første Koala ute i det fri!!!

Stakars koalaene, de må jo tro at folk er gærne som samler seg under treet de sitter i i store flokker!!! Men jeg kan jo alltids ta bilde av turistene jeg når jeg ikke kommer bort til treet.

Huleutforskning. Bra det var lavvann, ellers hadde vi blitt våte (jeg bare tuller mamma, det var helt trygt!)

Og etter all den flotte naturen, hva var vel mer naturlig enn å ta en tur innom sjokoladefabrikken (som så ut til å være et helt vanlig kjøkken) og kjøpe sjokoladefrosker!?

Vi var litt usikre på hva de hadde i huset, men siden det sto på listen stakk vi innom. Lappetepper (eller noe lignende) er patchwork på engelsk. Note to self!

En liten søt vingård vi var innom, men vi prøvesmakte selvfølgelig ikke fordi vi kjørte. Det er da vi beviser at vi er norske, for australierne mener det er helt naturlig å kjøre etter et glass!

London Bridge has fallen down, fallen down.... Ja, stedet heter London bridge. Og ja, den midterste delen falt ned for en 15-20 år siden.

The grotto, orginalt nok!

I Australia er det helt naturlig å ha kenguruer på golfbanen. Min mistanke er at det sparer vedlikeholdsutgifter når kenguruene spiser gresset.

En noget våt koala etter en regnskyll. Koalaer er søte de altså, men de GJØR liksom ikke så mye spennende. Sover 20 timer i døgnet gjør de, spiser en dødelig diett (for enhver annen art) av eukalyptus trær, klatrer ned på bakken for å gå til neste tre. Gjenta fra toppen! Ikke mye spennende etter nummer 10 med andre ord.

Blue lake i Mount Gambier, som forøvrig ikke er et fjell i det hele tatt men en by. Men sjøen var blå, så den beskrivelsen stemte veldig bra.

Noen har lagd en veldig dyp grøft for å lage jordbruksareal av myrområder. Det funka, og den dype grøfta står igjen, med "fotomerke" langs veien!

Vårt første syn av Adelaide fra utkikspunktet på Mount Lofty (ja, dette var faktisk et slags fjell)!

Så da har vi tilbakelagt en distanse på ca 100mil på 4 dager, litt i overkant men veiene var ikke så værst og fartsgrensene var betydelig høyere enn i Norge ;)

Posted by lenebli 03:36 Archived in Australia Tagged melbourne great_ocean_road koala adelaide kenguru_golf Comments (2)

The True Story

of Tasmania

overcast 18 °C

Nå sitter vi trygt på den lile søte Hobart flyplass klar til å forlate Tasmania, og kan da endelig fortelle den sanne historien om Tasmania. Det har seg nemlig slik at vi de siste dagene har leid en bil for å kjøre rundt, men av hensyn til våre kjære foreldre tenkte vi at det var best å holde det skjult til vi trygt hadde levert den igjen ;) Det viste seg nemlig at på tasmania går bussene sånn rundt 3 ganger i uka, og da blir det i grunn litt vanskelig å komme seg rundt dit man vil. Så bil var et mye lurere valg, selvom de kjører på feil side av veien. Det har gått mye i ”hold til venstre” på denne turen, men etter en liten tilvenningsperiode så gikk det riktig så fint!

Det som ikke gikk like fint var GPS’n, iallefall ikke i starten. Den sendte oss nemlig inn til en nasjonalpark der det ikke er noen kjørbar vei til den nasjonalparken vi egentlig skulle til, noe GPS’n tydeligvis trodde! Så da endte vi opp med å kjøre relativt lenge på en vei, der vi tilslutt bestemte at dette måtte være helt feil, og vi snudde. Det var et godt valg, og vi kom trygt fram til Cradle Mountain til slutt! Like bra gikk det ikke med det enorme antall roadkill vi så langs veien, det er tydelig at folk har litt problemer med å bomme på dyr her. Enten fordi det er enormt mange dyr eller fordi folk er elendige sjåfører. Uansett bestemte vi oss for å ikke kjøre mellom skumring og soloppgang, for da er dyrene mest aktive, noe som mest sannsynlig var veldig lurt!

Så etter et par dager i Cradle Mountain, som var riktig så fint kjørte vi videre til Strahan, nå sammen med den israelske jenta. Hun hadde riktignok egen bil, men det var helt greit å kjøre i følge. Strahan var en søt liten by, men veldig lite å gjøre der, så vi fant ut at det var best å kjøre videre allerede neste dag. Da dro vi videre til neste nasjonalpark, nemlig Lake st.Clare. Vi gikk en liten tur samme kveld, og bestmte oss for å prøve oss på en lengre dagen etterpå. Etter en overraskende behagelig natt i en brakkelignende ting til en (relativt siden alt rundt nasjonalparkene var jækli dyrt) rimelig penge fant vi ut at været ikke var bra nok til å ta den tenkte turen. Det hadde nemlig snødd på en av toppene dagen før, og været her er minst like uforutsigbart som på fjellet i Norge. Så vi bestemte oss for å kjøre til neste nasjonalpark, mount Field, for å se om det er bedre der. Der kunne man kjøre videre fra turistinfoen innover til parkeringsplasser for diverse turer, så vi la i vei innover en vei som var omtrent på åsen nivå. Da vi kom over tregrensa fant vi ut at det var best å snu, da Anne Mona ikke fikk opp bildøra engang for å ta bilde. Litt lengre ned i regnskogen (jada, kontrastene er store på Tasmania) fikk vi oss imidlertid en liten gåtur på et par timer inn til noen veldig fine fossefall. Og gjennom en skog med veldig, veldig høye trær, noen så høye som 80 m.

Etter den amputerte turen fant vi utat det var best å sette snuta mot Hobart, hovedstaden på Tasmania. Dit brukte vi omtrent 1,5 timer og fant fram til et søtt lite YHA hostel der vi fikk veldig billig overnatting ift det vi har blitt vant til i storbyene. Der så vi plutselig også igjen et nederlandsk par som vi har forfulgt (eller de har forfulgt oss!?) nedover hele kysten av tasmania fra hostel til hostel, så vi bestemte oss rett og slett for å spise middag med de, noe som var veldig hyggelig. De skulle bevege seg opp til Alice Spring og Ayers Rock neste dag da, men vi utvekslet facebookinfo, sånn i tilfelle vi skulle være på samme sted igjen ;)

Dagen etter reiste vår israelske venninne videre, siden hun skulle opp langs østkysten og til ferja igjen, mens vi ble igjen i Hobart og fikk booket flybillett til i dag den 9. Etterpå bestemte vi oss for å kjøpe mat, levere bilen og faktisk lage mat på hostellet. Kjøpe mat gikk fint, inne på et enormt supermarked der de hadde absolutt alt av absolutt alle slag, det var rett og slett helt fantastisk. Og når kjøttet kosta omtrent 24 kroner for en hel haug, da er det greit å lage mat selv (les:Anne Mona lager mat, jeg hjelper til). Og masse penger spart.
Så skulle vi levere bilen. Vi trodde en time skulle holde i massevis på de 3 km ned til bilutleiefirmaet, men dengang ei. Der møtte vi rushtrafikken i Hobart, der trafikklysene står tett og ingen samarbeider. Tilslutt tok vi en ”snarvei” ut av køen (hvordan Anne Mona kom seg ut aner jeg knapt nok), men GPS’n visste ikke helt hva den snakka om, så vi måtte tilbake i køen igjen. Det holdt imidlertid akkurat, og vi leverte bilen 2min på stengetid. Jeg fatter fortsatt ikke at vi rakk det, men det var deilig å slippe og levere den før 7 neste morgen!

Så rusla vi tilbake til hostellet, var innom en bottleshop (Australsk svar på vinmonopolet, bortsett fra at det ikke er noe pol) og satte igang med matlagingen. Da vi nesten var ferdig kom det en hyggelig nederlandsk fyr og lurte på om vi ville sitte ute å spise med en gjeng, siden det tross alt var fint vær igjen. Så sagt, så gjort, og vi fikk en utrolig hyggelig kveld, med veldig morsomme mennesker fr aAustralia, Nederland og Tyskland. Og i dag lurte samme nederlandske fyr på om vi ville spise middag med dem (han var kokk, og ja, han kunne å lage mat). Siden de ikke fikk lurt oss til å bli på Tasmania ble det avskjedsmiddag, før vi la i vei til flyplassen.

Posted by lenebli 14:23 Archived in Australia Comments (3)

Tasmania

all seasons in one day 17 °C

Så da har vi altså kommet oss helt til Tasmania etter en lang fergetur som varte hele natt til torsdag.. Vi hadde bestilt med lugar da, så vi fikk oss noen timer søvn. Noe som var veldig godt etter veldig få timer med søvn natta før på nattbussen fra Canberra til Melbourne.

Etter mye om og men kom vi oss fram til overnattingsstedet vi hadde sett oss ut, som ligger helt på grensa til nasjonalparken Cradle Mountain. Stedet har fått navnet sitt etter fjellene som danner en ”vugge”, og er på verdensarv lista. Etter litt om og men kom vi oss endelig inn i selve nasjonalparken (de har busser som går inn hele tiden, for at folk ikke selv skal kjøre inn. Genialt i grunn!) og fikk oss en lang og god gåtur tilbake til der vi kom fra. Området var veldig fint, og minnet mistenkelig mye om den norske fjellheimen over tregrensa!

På turen nedover fikk vi også se vår første Wombat, et dyr som ikke var spesielt redd mennesker får man si.

Etter det gikk vi og håpet på å få se flere dyr ganske lenge, men det gikk ikke spesielt bra på en lang stund. Så plutselig kom vi ned i regnskogen igjen der det krydde av wallabyer (små kenguruer) og noen slags pinnsvin av noe slag. På kvelden fikk vi se possums (som egentlig minnet mest om en katt), men vi har enda ikke sett de berømte tasmanske djevlene. De er nattdyr og en smule sky, så det er mulig vi ikke får sett dem i det fri helt uten videre... Når vi kom tilbake til overnattingsstedet på kvelden viste det seg at vi delte rom med en veldig søt israelsk jente, så vi tok henne med oss på en real bushwalking på fredag.

Det gikk fint tiltross for en 15-16km og en høydeforskjell på rundt 450 meter på høyeste og laveste punkt på ruta. Det var i grunn utrolig lite slitsomt, og jeg ble ikke engang støl dagen der på! Noe som faktisk er ganske fantastisk!

I dag la vi i vei på ny, denne gangen til en liten søt by som heter Strahan (uttales ”stråvn” av en eller annen merkelig grunn!) der vi skal være en natt før vi reiser videre gjennom neste nasjonalpark: Gordon Franklin National Park (eller noe sånt) som visstnok skal være veldig fin.

Men før vi satte i gang med å komme oss til Strahan i dag så tok vi en snartur innom Devils@cradle som er en avlsstasjon og læringssenter for tasmanske djevler, hvor de utrolig nok har nettopp Tasmanske djevler. Og fordi som tror at disse er noen skumle aggresive, farlige, store dyr. Så tar dere helt feil. Tassie devils er rett og slett bare veldig søte, og som guiden sa så bruker de mye tid på å bløffe seg til respekt fra andre. Det er derfor de høres og ser veldig aggresive ut, noe som er helt totalt feil. Noe guiden beviste da han plukket opp en djevel fra bakken og la den i armkroken, der den lå og koste seg mens vi alle fikk kose litt med den. Så i dag har jeg rett og slett klappet en tasmansk djevel.

Foreløpig har jeg ikke sett noen i vill tilstand, men de begynner å bli relativt sjeldne på grunn av en arvelig sykdom som gir de kreftsvulster i ansiktet, noe som er årsaken til at de har sentre med avlsprogrammer for å prøve og få vekk denne kreften. Jeg lover at jeg ikke skal prøve å klappe på noen hvis jeg faktisk møter de i villmarka da!

Her ser man grunnen til at de kalles tasmanske djevler!

Og siden både internett og telefonsignaler er så som så på tasmania blir dette postet noen dager senere enn planlagt! Det har også vært ordentlig kaldt her, med snø i høyereliggende strøk. Så det er nesten så vi har savnet vinterjakka og fjellskoene ;)

Posted by lenebli 15:23 Archived in Australia Tagged tasmania tasmansk_djevel Comments (0)

Leaving Canberra

Da er det på tidet å dra fra Canberra. Sjekket ut av hostellet kl 10 i dag, heldigvis hadde vi noen søte romvenninner som sa bagasjen bare kunne stå så vi slapp å bære på den hele dagen. Har vært innom å henta den nå, så en kort stund på nett før vi må slå ihjel noen timer fram til kl blir 12 og vi kan setta snuta mot melbourne.

Dagen i dag skulle vi bruke til å gå til botanisk hage. Aner fortsatt ikke hvor vi gikk feil, men det endte opp med enda en altfor lang gåtur i varmen. Å gå en mil om dagen i denne varmen kan rett og slett ikke være bra! Det visste seg også at pga farlige forhold, så fikk vi ikke sett støresteparten av botanisk hage uansett, så det ble mer eller mindre totalt bortkasta.

Vi fikk imidlertid se noen rare fugler som drev med rene tiurleiken, selvom de ikke var riktig så store og flotte ble de fort dobbel størrelse når de blåste seg opp.

Vi fikk også sett noen veldig søte vanndrager.

Nå kommer vi nok til å være uten internettforbindelser noen dager, så jeg regner med at neste oppdatering blir fra Tasmania :D

Posted by lenebli 00:57 Archived in Australia Comments (2)

(Entries 36 - 40 of 50) « Page .. 3 4 5 6 7 [8] 9 10 »