Canberra

the "capital"

Da er vi snart ferdig med oppholdet i Camberra. I går hadde jeg en veldig rolig dag, der tiden gikk med til å rusle rundt på shoppingsenteret, rusle rundt i bokbutikken, sitte og drikke te mens jeg leste boka mi etter å ha fått et veldig undrende blikk da jeg prøvde å få de til å forstå hva navnet mitt var så de kunne rope opp at te'n min var ferdig. Sikker på at det hadde tatt kortere tid om jeg bare sto der å venta istedet for at de skulle forstå det ûbervanskelige ordet "LENE"!!! Etterpå lå jeg i parken og leste boka mi. Veldig deilig med en sånn dag i grunn.

I dag haddde vi tenkt oss i zoologisk hage, og siden det ikke så veldig langt ut på kartet så bestemte vi oss for å gå fram og heller ta bussen tilbake. Så vi gikk, gikk litt til, og en da litt til, og litt mer, og enda litt mer, til vi hadde gått omtrent en mil... i 40 varmegrader...
Vi var litt varme og slitne før vi kom fram med andre ord, men etter en kald cola i en kafe med aircondition var vi klare til å legge ut på tur i dyreparken. Der vi fikk se alt, utenom det jeg aller mest ville se, nemlig tasmansk djevel. Satser hardt på at vi får se noen av dem når vi legger ut på vår ferd i retning tasmania, noe som skjer i morgen kveld. Kommer til å bruke en 48-ish timer på det, men det går nok veldig fint. Håper jeg ;)

Vi fikk iallefall se både tigre, løver, hvite løver (ja, du leste riktig), koalaer, kenguruer, wallabyer, wombater (som vi var litt i tvil om vi kom til å få se, de er tross alt nattdyr) og diverse andre aper og fisker og diverse. En fulldag ble iallefall brukt på å gå til dyreparken, og å gå rundt i dyreparken. Regner med at begge deler ble omtrent 50-50!

DSC_0123.jpgDSC_0119.jpgDSC_0091.jpgDSC_0060.jpgDSC_0050.jpgDSC_0039.jpg6DSC_0023.jpgDSC_0002.jpg

(litt diverse bilder nedover her, men jeg orker ikke sortere. Slangen er en vi kan risikere å møte på i Australia, det siste var en veldig underlig fisk, også litt diverse dyr vi har sett etter det. Søte var de fleste, noen av de egnet seg best til å se når de var langt unna)

Også ble jeg overfalt av en dingo da, som gikk pent på tur i bånd. Jeg skulle egentlig bare hilse på, men den mente at en rundslikk var litt viktig! En sær opplevelse, men hyggelig for noen som savner kontakt med hunder. Dingoer var ikke så langt unna for å si det sånn.

Når vi hadde sett alle dyrene (utenom de tasmanske djevlene) så bestemte vi oss for å ta bussen tilbake. Av en eller annen grunn mente bussjåføren i den tomme bussen at vi kunne stige på uten å betale, og hvem krangler vel på det? Så da fikk vi gratis skyss tilbake til byen. ”no worries!” hvis noen lurte.

Så ble det utrolig god thaimat og vin på en restaurant som vi egentlig trodde var BYO (Bring Your Own), men som viste seg å ha alkoholsalg allikevel. Det eneste som ikke var spesielt positivt var at de spilte MtoM eller hvordan pokker de skriver det. Når jeg var kvitt de i norge håpet jeg at jeg skulle slippe dem på den andre siden av verden... men men, de ga seg etter en sang da! Etterpå ble det pakking på hostellet, for i morgen skal vi først ta nattbussen til Melbourne, før vi har noen timer i Melbourne i overimorgen (hvor jeg forhåpentligvis ikke får flere kommentarer om at jeg ligner på hun tennisspilleren) for så å ta nattferja over til tasmania. Lykke til med reisinga i de neste 48 timene sier jeg bare! Og god natt :)

Posted by lenebli 04:20 Archived in Australia Tagged zoo canberra Comments (2)

Leaving Sydney

always easy.

Da var vi endelig på vei bort fra Sydney, godt å komme seg ut av storbyen.

Nå har vi satt kurs mot hovedstaden Canberra, som er betraktelig mindre og med mye mindre høyhus. Det var en sann glede å ikke bare se skyskrapere når man gikk bortover gata. Bussturen tok i overkant av 4 timer, men med et fantastisk og variert landskap og se på så gikk det fint. Her gikk det fra regnskog til barskog til åpent beiteland og åkre i løpet av de fire timene. Og hvis noen på Toten tror de har store kornåkre så må jeg bare skuffe dem, de er bitte,bitte,bitte små.

Har da også fått sett noen kuer på veien, som ikke var så veldig langt unna NRF. Og jeg har sett mine første ”fare for kenguru” og ”fare for wombat” skilt, noe jeg er veldig fornøyd med. Fikk ikke tatt bilde da, for vi var på bussen og her går det stort sett raskt unna på veiene. Ikke så rart kanskje når de går rett fram gjennom helt flate landskap.

Nå har vi spist middag, med vin og dessert, og etterpå gikk vi en liten kveldstur. Der kommentaren ”Dette er HOVEDSTADEN!” ble gjentatt ganske mange ganger, for det var stille og rolig selv på en fredagskveld.

Har også med noen bilder fra Manly Oceanworld som vi besøkte forrige søndag, der vi fikk se noen søte ”små” haier og djevelrokker, men de skulle ikke være farlige da.

Posted by lenebli 02:55 Archived in Australia Tagged canberra oceanworld_manly Comments (0)

Dykkerkurs

check

Da er jeg ferdig med dykkerkurset her ute, og er nå offisielt "open water diver". Det var veldig morsomt og dykke, men også ganske krevende. I dag har jeg hatt 3 dykk i havet, og det kjennes fortsatt ut som om jeg har krampe i leggene. Men gøy var det, og det blir nok et dykk eller to til her nede tenker jeg.

I morgen er tanken at vi skal sette kursen vekk fra Sydney og mest sannsynlig reiser vi videre til Canberra i morgen!

Ikke det lengste innlegget, men det var nå oppdateringen for nå!

Posted by lenebli 01:17 Archived in Australia Tagged dykkekurs Comments (2)

Manly

og utsatt dykkekursstart

Jeg skulle jo egentlig ha startet dykkerkurs i dag, det viste seg å bli bare tull. De har elendig kommunikasjon på kontorene her nede, rett og slett. Så da begynner jeg i morgen i stedet, noe som betyr at vi måtte finne på noe i dag også. Så da gikk vi en tur rundt halve øya, eller halv-øya som det vel egentlig er.

Vi fikk ikke lov til å ta på den, men å ta bildet gikk fint :)

Kartene her er ikke helt gode, men vi kommer fram til slutt. Selv om vi kanskje ikke gikk akkurat der vi hadde tenkt.

I dag har vi sett masse edderkopper, noen av de jævla store! Ikke helt høy i hatten heldigvis, for da hadde jeg hatt de i hodet der de hadde lagt nettene sine rett over stien!

En liten strand vi kom til, der vi fikk tatt oss en dukkert etter en varm tur!

Og når vi kom tilbake til hostellet i dag, og skulle ut igjen for å spise middag regnet det faktisk! La oss si at det trengtes!

Posted by lenebli 00:03 Archived in Australia Tagged manly Comments (0)

Turen fra helvete

og litt etterpå :)

Torsdag morgen bestemte vi oss for å legge ut på langtur til Ruined Castle som visstnok skulle være en veldig fin tur, på 20 km. Vi la i vei med godt mot, og det begynte bra. Først gikk vi ned sånn rundt 100-og-ørti trappetrinn til vi kom ned til stien. Så la vi i vei med godt mot til vi møtte en vegg av japanske turister som hadde tatt banen som gikk ned fjellsiden. Etter mye om og men klarte vi endelig å komme oss forbi de, og fikk lov til å gå litt raskere enn 0,5km i timen, og slapp å stoppe annenhver meter for fotografering.

Vi kom oss endelig ut på stien som skulle føre oss til Ruined Castle. I begynnelsen var det veldig fin sti, helt til vi kom til et område der det hadde gått et ras i 1936 som de ikke hadde rydda noe særlig opp i. Da måtte vi klarte opp, bort, ned og rundt, men vi kom oss nå gjennom de 500 meterne til slutt. Så la vi i vei på det vi trodde var en flott sti. Og det var det jo egentlig også, hadde det ikke vært for de fordømte iglene. Det var igler overalt, og de var mer eller mindre umulig å få av, de jævla krekene. Etter den ørtende igla begynte vi imidlertid å utvikle litt høyere resistens og litt bedre teknikker for å bli kvitt de. Iallefall nok til å ikke måtte stoppe hver 10ende meter for å fjerne dem. Da vi endelig begynte å nærme oss der vi skulle opp til ruined castle var ikke spørsmålet fra de andre hardhausene som hadde våget seg ut på langtur ”hvordan går det?”. Neida, spørsmålet var ”How’s the leeches?”. Det er lett å komme i snakk med folk under slike forhold, og vi fikk gode tips!

Så klatret vi oss oppover til ruined castle, som egentlig bare er en samling veldig store steiner. Jeg tviler på at det noensinne har vært et slott der oppe. Nesten oppe begynte vi egentlig å lure på om det egentlig var verdt det, men når vi fikk klatret oss opp på en stor stein og fikk se utsikten så fant vi ut at det var nok verdt det. Iallefall når vi fikk tatt en pustepause i finværet og spist litt nøtter og banan!

På vei ned igjen ble det litt førstehjelp mot begynnende gnagsår, og vi var skjønt enige om at igleland skulle forseres så fort som mulig. Med andre ord, vi så ikke spesielt mye rundt oss på veien tilbake. Vi var mest opptatt av å komme oss unna iglene, og å få av de vi fikk fortest mulig. Jeg tror vi har rekorden på 3,5km i regnskog etter den turen!

Så kom det ingen av oss egentlig hadde orket å tenke på etter en 10-15km vandrende i regnskog, vi måtte jo opp igjen fra den fordømte dalen også. Da måtte vi ta Golden Stairs. Ikke langt opp ble den definitivt døpt om til Stairway to Hell! Det var rett og slett en god blanding av naturlige og menneskelagde trappetrinn på rundt 800 meter, med en høydeforskjell på mellom 200 og 250 meter. Ikke en god opplevelse når man allerede har en lignende trappeopplevelse i beina fra dagen før, men jeg tviler på om det hadde kjentes noe særlig bedre ut uten. I tillegg var det relativt gjørmete og glatt etter nattens regn, så det var en selsom opplevelse. Opp kom vi imidlertid, og vi fikk bevist at norske jenter takler det meste. Selv etter rekordturen vår gjennom regnskogen gikk vi opp trappene på en halvtime, 15 minutter kortere enn beregnet tid på skiltet i bunnen!

På veien tilbake til Katoomba måtte vi spørre en dame om vi var på riktig vei (noe vi var), og hun beklaget og sa at det var minst et par km igjen. Vi var imidlertid enige om at 2km på vei ikke var så ille, sammenlignet med det vi hadde vært igjennom på turen.

Slitne, men happy, ble det en dusj på hostellet før vi gikk og kjøpte den største biffen vi kunne finne med et glass rødvin til, noe som definitivt var velfortjent.

Antall km forsert i Blue Mountains, mest sannsynlig et sted rundt 40. Antall høydemeter orker jeg ikke å tenke på akkurat nå.

Siste dagen i Katoomba ble det bare avslapping for slitne ben, før vi på Lørdag satte kursen tilbake til Sydney. Nå reiste vi imidlertid ut til Manly, der jeg skal starte på dykkerkurs i morgen. Har vært litt fram og tilbake om jeg egentlig skal være her, eller på Cogee, men det siden australierne ikke lager problemer ut av ting som egentlig ikke er problemer så satser vi på at det går bra. Og som dykkefyren sa på telefonen i dag, "No Worries!" :)

Posted by lenebli 00:16 Archived in Australia Tagged manly Comments (2)

(Entries 41 - 45 of 50) « Page .. 4 5 6 7 8 [9] 10 »