Blue Mountains

Da har vi (det vil si jeg og tre andre norske jenter) satt nesten vekk fra Sydney, etter at vi oppdaget at det ligger fjell bare to timer fra Sydney med tog. Her har vi tatt inn på et YHA hostell og har planer om å virkelig slappe av i en søt liten småby. Deilig etter alle høyblokkene og den dårlige lufta inni sentrum av Sydney.

Etter at vi ankom med tog fant vi ut at vi skulle spise lunsj, så vi endte opp på et veldig søtt lite te-sted. Etterhvert kom en dame bort til oss og lurte på hvor vi var fra, for hun hadde slektninger i danmark, så hun trodde nok vi ikke var så langt unna. Så sa hun at det var hyggelig å se folk som hadde det så morsomt, for da hadde vi sittet å ledd i et par timer mens vi ventet på at rommet på hostellet vårt skulle bli ferdig.

Etterpå fant vi ut at vi skulle gå oss en liten tur, noe som ble til en tur på et 2-3 timer uten kart. Det var visst det man egentlig ikke skulle gjøre, men siden det var merka sti så fant vi ut at det måtte da være trygt! Det gikk iallefall helt fint, og vi fikk se en fantastisk utsikt som forklare hvorfor det blir kalt Blue Mountains her oppe. Tåken fra Eukalyptus trærne ligger tett over regnskogen og er skyld i blåfargen. Rett og slett helt magisk!

Etterpå endte vi opp med å spise middag på en søt liten indisk restaurant, med veldig god mat og hyggelig selskap der latteren sitter mildt. Sånn går det med fire norske jenter på tur som etter en lang dag var ekstremt lattermilde. En perfekt dag med andre ord.

Den første hele dagen i Blue Mountains endte vi opp på en gåtur på litt over ei mil. Flott natur, regnskog og passe temperatur gjør selv meg til et tur-menneske. Jeg tror bildene snakker for seg selv!

DSC_0218.jpgDSC_0206.jpgDSC_0214.jpgDSC_0197.jpgDSC_0149.jpgDSC_0146.jpgDSC_0082.jpgDSC_0074.jpgDSC_0065.jpg

Eneste problemet med å gå tur i området her, er at man må forsere et par hundre høydemeter både på vei opp, og på vei ned!

Posted by lenebli 19:00 Archived in Australia Tagged blue_mountains Comments (0)

De eukalyptustrærne...

Anne Mona snuser på trær

På vei oppover til Blue Mountain lurte jeg på om noen egentlig visste hvordan Eukalytustrær så ut. Det var det ingen som visste, men Anne Mona påpekte at hun visste hvordan de lukta. Derfor har hun snust på mange trær etter at vi kom opp hit, noe som selfølgelig måtte dokumenteres så her kommer noen bilder av det.

Foreløpig er vi litt usikker på om vi faktisk har sett noe, så det er mulig fortsettelse følger ;)

Posted by lenebli 21:07 Archived in Australia Tagged blue_mountains Comments (2)

Ferdig med Sydney.

Da har vi altså vært noen dager i Sydney, og kjenner at vi egentlig er litt ferdige med hele byen. Iallefall midt i sentrum :P Har man vært i en storby så har man vært i dem alle, iallefall nesten ;)

Da har jeg sett det jeg trenger i Sydney :P

Vi var også en dag på Bondi, måtte jo ta turen, men det var veldig mye folk der. Vi fikk iallefall bada og fikk litt sol på kroppen. Var skyggebrent før bondi da, så det ble solfaktor 30+, som funka ganske bra!

Nå har vi satt snutene mot fjellene, nærmere bestemt Blue Mountains. Hadde en fantastisk gåtur i regnskogen her oppe i dag, og fikk virkelig se hvorfor det heter Blue Mountains. Bilder og nærmere beskrivelser kommer senere!!

Nå har vi akkurat spist indisk, og er egentlig snart klare for senga. Det har nemlig vært en lang dag!

Posted by lenebli 00:52 Archived in Australia Tagged blue_mountains Comments (1)

Endelig framme i Sydney

Da er vi endelig framme i Sydney og har hatt vår første dag i byen. Flyreisa nedover gikk relativt greit, selvom vi var en time forsinket fra Heathrow. Etter at vi kom fram har vi klart å snu døgnet relativt greit, men det sitter nok fortsatt litt i kroppen at vi er 10 timer før ute enn det kroppen mener at vi egentlig er.

Vi møtte også en veldig hyggelig norsk jente på hostellet som vi har snakket såvidt med på forhånd, så i dag har vi hengt sammen med henne.

I dag har vi da hatt orientering med Work and Travel company her i Sydney. Veldig greit i grunn. Så spiste vi lunsj på Darling Harbour i strålende solskinn og rundt 30 varmegrader. Ikke så værst med andre ord! før vi reiste tilbake til Hostellet for å planlegge litt hva vi skal gjøre framover!

Senere var vi i Chinatown og spiste middag. Veldig mye liv og røre, men maten var kanskje ikke den beste på stedet vi valgte. Det er imidlertid mange andre steder igjen å prøve :)

Tuva og Anne Mona i Darling Harbour

Undrer veldig på hvor vi skal etter Sydney ;)

Siden jeg hadde litt problemer med nettilgangen i går, så blir dette lagt ut en dag for sent. Så der det står i dag, er det egentlig i går ;)

Posted by lenebli 13:12 Archived in Australia Comments (0)

Før avreise

snow -5 °C

The Road goes ever on and on down from the door where it began. Now far ahead the Road has gone, and I must follow, if I can, pursuing it with eager feet, until it joins some larger way where many paths and errands meet. And whither then? I cannot say.

Sånn føles det i grunn nå, under en uke før avreise til Australia, retur ukjent. Fortsatt litt surrealistisk, men det går vel opp for meg når jeg sitter på flyet at jeg endelig skal legge ut på en etterlengtet tur. Pakkingen kommer forhåpentligvis til å gå greit, og kl 07.40 den 12. Januar 2011 satser jeg på at flyet letter fra Gardemoen, og at flyet lander som planlagt kl 21 lokal tid i Sydney den 13!

Oppdatering kommer forhåpentligvis her med jevne mellomrom!

Posted by lenebli 10:31 Archived in Norway Tagged australia backpacking avreise Comments (0)